Wednesday, February 15, 2017

Jack J's '70s: Udvandrerne/Nybyggerne

...skip to 42 years later and I'm finally re-watching UDVANDRERNE / NYBYGGERNE (The Emigrants/The New Land)!!! Directed by Jan Troell and starring Liv Ullmann & Max von Sydow. It's hard to fathom that Sydow played the old guy in THE EXORCIST 3 years later.
When I watched the films in '74 they were broadcast as an 8 part tv series and I've decided to split the two films into 4 parts (the two films run for 6+ hours). I hated the films as a kid, now I love 'em. Oh, and needless to say, to re-create the atmos from 1974 ... I'm watching the films in black & white!

8 comments:

  1. Nu blander jeg mig igen. Damn! Men jeg vil bare sige 2 ting: "Raskens", også en tv-serie - og "Mannen På Taket". Og i det hele taget Sjöwals og Wahlöös dekalogi "Roman Om En Forbrydelse", med Martin Beck, Gunvald Larsson, Einar Rönn og hele svineriet. Jeg ved godt de er behæftet med ideologi-politiske tirader, men det knaldermaj gode fortællinger!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bland dig endelig, det er helt i sin orden. Det er jo ikke, fordi kommentarfelterne gløder (mere). Det er muligt, folk stadig læser blogs, men de gider ikke kommentere. Noget, jeg så, du i.ø. selv har kommenteret på din/jeres sci-fi-blog.

      Tak for tippet. Jeg har "Mannen på taket" på hylden - dog uset indtil videre. "Raskens" kender jeg slet ikke. Sjöwal og Wahlöös bøger kender jeg sporadisk til via senere tv-filmatiseringer (dvs. Beck)

      Delete
    2. PS: Jeg har filter på denne del af Lejemorderen, derfor kommer kommentarer først frem, når jeg godkender dem (jeg så, du havde sendt din kommentar to gange). Jeg fik for nogle år siden, over en lang periode, kedelige kommentarer om kedelige ting fra en udenlandsk læser, hvilket jeg gerne ville undgå, og indførte derfor filtret. :|

      Delete
    3. Fino - jeg blev bare i tvivl om, hvorvidt "jeg" var sendt. For virkelige "spamstorms", så skal du prøve at besøge Charles Strosses hjemmeside. Der kan man tale om en plaget mand!
      Nå - men så lad mig gå videre, at skrive at der udover "Manden På Taget" også er to andre filmatiseringer: "Roseanna" (som er den første bog i dekalogien) og "Den Skrattende Polisman" (endestation mord) - den sidste med Walther Matthau som Beck. Ta den!
      "Raskens" tildrager sig en tid i Sverige, hvor man kunne skabe sig et udkomme ved at være evig soldat - lidt a la minute man henne i gudsegetland. Jeg er ikke sikker på om det OGSÅ er Moberg, der har skrevet den - men det er ihvertfald i samme "vein". Der må findes en trailer på YouTube.
      Nåmmen - det er fedt nok; nu har jeg fået greencard fra både dig, her, og Martin, der, til at blande mig. Det vil jeg så gøre!

      Delete
    4. Du bør se at få set "Mannen På Taket" - 1½ times rigtig god politisk krimi, men nogle rigtigt gode skuespillere.
      Jeg kom i tanke om, at "Den Skrattande Polis" /"Endestation mord" er filmatiseret som (?) med Walther Matthau som Martin Beck. Jeg ved godt at "Roman Om En Forbrydelse" af S&W er behæftet med ideologipolitiske tirader, når W tager ordet. Men de er sgu goe alligevel.
      "Raskens" tildrager sig en tid, hvor svenske "minute-men" kunne skabe sig et liv og udkomme af, at stå til rådighed, hele livet. Jeg husker ikke om forlægget er Moberg ("Udvandrerne") eller om instruktøren er Troell ("MPT") - men "stilen" er den samme; og kvaliteten. Go get!!
      Al respekt for dit filter. Det er din legeplads; vi andre kommer på besøg.

      Delete
    5. Det kedelige ved alt internets, dér, er at der øjensynligt ikke gælder almindelige regler for ordentlig opførsel; dækket bag aliaser og obskure netadresser kan man, tilsyneladende, tillade sig hvad faen det skulle være. Så jeg forstår godt dit filter.
      Men det jeg ville sige er, at for det første skal du få set "Raskens", hvis du kan lide "Udvandrerne". For det andet, at Walther Matthau har spillet Martin Beck/Jake Martin i "The Laughing Policeman". Hedder på dansk "Endestation Mord". Men jeg vil også godt anbefale Wahlöös "Stålspringet". Det er altså sager.

      Delete
  2. Nu blander jeg mig igen. Damn! Men jeg vil bare sige 2 ting: "Raskens", også en tv-serie - og "Mannen På Taket". Og i det hele taget Sjöwals og Wahlöös dekalogi "Roman Om En Forbrydelse", med Martin Beck, Gunvald Larsson, Einar Rönn og hele svineriet. Jeg ved godt de er behæftet med ideologi-politiske tirader, men det knaldermaj gode fortællinger!

    ReplyDelete
  3. Jeg fandt nogle af dine kommentarer, der var landet i spam-filteret, Henning; Så nu kommer de til ære og værdighed mange måneder senere. Nogle af dem er vist gentagelser, men hva' fa'en.

    ReplyDelete